دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حدادعادل: به شورای نگهبان توصیه می‌کنیم در بررسی صلاحیت‌ها، قانون را پیش رو داشته باشد/ احتمال حضور تعدادی از وزرای دولت احمدی‌نژاد در ائتلاف اصولگرایان

غلامعلی حداد عادل گفت:ما از هیچ ردصلاحیتی استقبال نمی‌کنیم و این موضوع را اصل قرار ندادیم؛ چون قانون اجازه ثبت‌نام به هر کسی را می‌دهد برخی افرادی که صلاحیت ندارند ثبت نام می‌کنند. نکته‌ای که آقای توکلی درباره شورای‌نگهبان گفته از سر دلسوزی بوده است. قانون اسکلت فعالیت‌های سیاسی است.
کد خبر : 58777

به گزارش خبررنگار سیاسی خبرگزاری آنا، غلامعلی حدادعادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، در اولین نشست خبری که صبح امروز ـ چهارشنبه ـ در خبرگزاری فارس برگزار شد، با بیان اینکه «نشست امروز ما مربوط به تبلیغات انتخاباتی نیست»، گفت: هنوز تبلیغات رسمی انتخاباتی آغاز نشده است بنابر این در این نشست قصد تبلیغ نامزد خاصی را نداریم و نشست ما مربوط به فعالیت‌های عمومی انتخابات است.


وی تأکید کرد: باید مراقب باشیم در مرز قانون حرکت کنیم و خلاف قانون حرکت نکنیم.


همیشه در قم همه افراد به عنوان مستقل شرکت کردند و این فقط درباره آقای لاریجانی نیست

این نماینده تهران در مجلس ادامه داد: امیدواریم یک انتخابات سالم و باشکوه و با حضور آگاهانه مردم داشته باشیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد نتیجه آن در مجالس خبرگان و مجلس این است که این دو مجلس در خدمت مردم برای اهداف انقلاب حرکت می‌کنند.


وی افزود: انتخابات حکایت از حاکمیت مردم و اراده ملی بر سرنوشت خود دارد و ملت ما با انتخابات بهانه را از دست دشمن گرفته است. این موضوع را هم عنوان کنم که انتخابات هم یک فرصت است هم یک تهدید؛ اگر مسئولانه عمل کنیم به فرصتی خوب برای وحدت ملی و بصیرت ملت تبدیل می‌شود.


حدادعادل با بیان اینکه «این نشست را گذاشتیم که تشکیل شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان را اعلام کنیم»، گفت: در ائتلاف اصولگرایان هم احزاب هستند هم اشخاص اصولگرا و هم روحانیتی که همواره اصولگرایان بر تبعیت از آنها تأکید داشتند. از ماه‌ها پیش آیات یزدی، موحدی و مصباح خواسته بودند که اصولگرایان را در مسیر وحدت رهنمون کنند. همه تشکل‌های اصولگرایی را با سلیقه‌هایی که دارند نمی‌شود در یک تشکل جمع کرد؛ ولی تلاش می‌کنیم همه در ائتلاف سهمی داشته باشند و به وحدت اصولگرایان کمک کنند. کمک به دولت را در همدلی و همزبانی و نقد سازنده می‌دانیم.


حدادعادل با بیان اینکه «هنور برای کارهای تبلیغاتی زود است»، گفت: هنوز صلاحیت داوطلبان از سوی شورا اعلام نشده و برای کارهای تعیین فهرست انتخاباتی زود است. ما هم هنوز به فهرست نهایی نرسیده‌ایم البته رایزنی‌هایی در این باره شکل گرفته است.


وی درباره ترکیب آینده مجلس گفت: ترکیب مجلس آینده باید کارآمدی داشته باشد و از همه تخصص‌ها در مجلس باید استفاده شود. قبل از تعیین افراد و تهیه فهرست، سیاست‌های کلی را مد نظر داریم و ممکن است بعد از تعیین فهرست جابه‌جایی‌هایی که معمول است صورت گیرد.


سخنگوی ائتلاف اصولگرایان درباره حضور لاریجانی در این ائتلاف گفت: آقای لاریجانی را اصولگرا می‌دانیم و قرار است ائتلاف اصولگرایان همه طیف‌های اصولگرا با همه سلیقه‌ها را در بر بگیرد. از روز اول حضور لاریجانی در نظر گرفته شده بود و آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دو بار با آقای لاریجانی در این باره صحبت کرده‌اند. امیدواریم آقای لاریجانی هرچه زودتر نماینده خود را در این جلسات معرفی کنند.


حدادعادل در پاسخ به این سؤال که «سرلیست اصولگرایان قرار است چه شخصی باشد؟»، گفت: درباره اصل لیست هنوز صحبت نشده چه برسد به سرلیست. در طیف وسیع اصولگرایی روش‌ها و سلیقه‌های مختلفی وجود دارد.


وی در این باره ادامه داد: هفته گذشته صحبت‌های ضد و نقیضی که بویی از وحدت در آن به مشام نمی‌رسید در مورد حضور جریان رهروان در ائتلاف اصولگرایی مطرح شده بود. ولی هدف ائتلاف وحدت در عین اختلاف سلیقه‌هاست. اصولگرایان با مرور شکست‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات دهم اختلاف سلیقه‌ها را حاکم نکنند و بر سر انتساب حزبی و جناحی و سازمانی خود اصرار نکنند.


حدادعادل همچنین درباره حضور جریان پایداری و تعدادی از مسئولان دولت سابق در ائتلاف نیز گفت: باید بگویم خطوط قرمز ما کاملا مشخص است و جریان انحرافی در این ائتلاف جایی ندارد. اما ممکن است تعدادی از وزرای دولت سابق در این ائتلاف حاضر شوند و جریان‌های اصولگرایی نیز همگی در آن نماینده‌ای داشته باشند.


نماینده تهران افزود: نمایندگان حاضر در شورا هویت سازمانی خود را پشت در گذاشته‌اند و فقط به عنوان اصولگرایان وارد شده‌اند. خط قرمز ما نه گفتن به فتنه و انحراف است.


حدادعادل تصریح کرد: همه تشکل‌های اصولگرایی قائل به محوریت جامعتین هستند؛ شاید برخی این موضوع را ابراز نکنند ولی اعتقاد اصولگرایان به روحانیت ریشه در جدا نبودن دین از سیاست دارد.


نماینده تهران درباره لازمه انتخابات پرشکوه گفت: قطعا لازمه یک انتخابات پرشکوه یک رقابت پرشور است. همه جناح‌ها با حداکثر ظرفیت در انتخابات شرکت می‌کنند و با نامزد‌هایی که صلاحیت آنها تأیید شود، شرکت می‌کنند. ممکن است برخی جناح‌ها ردصلاحیت نامزدهای خود را مغایر با حضور پرشور بدانند ولی اگر بر اساس قانون باشد، مغایرتی ندارد. به شورای نگهبان نیز توصیه می‌کنیم در بررسی صلاحیت‌ها، قانون را نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم در پیش رو داشته باشد.


در ائتلاف اصولگرایان هیچ وقت شورای رهبری مطرح نبوده و این ائتلاف به دنبال اداره کردن جریان اصولگرایی به این شکل نیست و در گذشته نیز از نظرات آقایان مصباح، یزدی و موحدی کرمانی استفاده کرده‌اند. آقای ناطق نیز در کنار این جریان مساعدت و کمک خواهد کرد. ما عبور از هیچ اصولگرایی را به رغم اختلافات صحیح نمی‌دانیم و برای وحدت تلاش می‌کنیم و در این مسیر بی‌توفیق نبوده‌ایم

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایی درباره شرکت نکردن محمدرضا باهنر در این دوره از انتخابات گفت: شرکت نکردن آقای باهنر جزو نقشه طراحی شده ائتلاف اصولگرایان نبوده است. بنده نیز که دائم با باهنر دیدار داشتم، از تصمیم وی باخبر نبودم. باهنر تصمیم داشت در مجلس هشتم هم کاندیدا نشود ولی با اصرار من حضور پیدا کرد. وی فردی سیاسی و کارآمد است که حوزه فعالیت سیاسی او محدود به مجلس نیست. عدم ثبت نام باهنر ضربه‌ای به ائتلاف اصولگرایان نمی‌زند.


حدادعادل در ادامه این نشست درباره ردصلاحیت‌ها گفت: ما از هیچ ردصلاحیتی استقبال نمی‌کنیم و این موضوع را اصل قرار ندادیم؛ چون قانون اجازه ثبت‌نام به هر کسی را می‌دهد برخی افرادی که صلاحیت ندارند ثبت نام می‌کنند. نکته‌ای که آقای توکلی درباره شورای‌نگهبان گفته از سر دلسوزی بوده است. قانون اسکلت فعالیت‌های سیاسی است. در فتنه 88 هم رهبری از ابتدا تا انتها همه را به تبعیت از قانون فراخواندند.


وی همچنین درباره نامه حسین فدایی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آقای هاشمی رفسنجانی نظراتی دارند و آن را ابراز می‌کنند و طبیعی است که باید انتظار نقد داشته باشند. من نامه آقای فدایی به هاشمی را یک نقد به نظرات سیاسی وی می‌دانم.


حدادعادل در پاسخ به سؤالی درباره ورود لاریجانی در انتخابات آتی به‌صورت مستقل گفت: همیشه در قم همه افراد به عنوان مستقل شرکت کردند و این فقط درباره آقای لاریجانی نیست.


وی ادامه داد: خوشبختانه در ایران نمی‌شود انتخابات را پیش‌بینی کرد. بهترین راهکار این است که گذشته را چراغ راه آینده کنیم و اگر شکستی بوده آن را چراغ راه کنیم.


حدادعادل درباره مصادیق مورد نظر اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم گفت: شورای ائتلاف، شورای سیاستگذاری است و باید کارگروه‌هایی شکل بگیرد. فعلا یک کارگروه برای تعیین مصادیق تعیین شده و یک کارگروه اجرایی نیز شکل گرفته است در نوبت بعدی جزئیات بیشتری را اطلاع خواهم داد.


وی همچنین تصریح کرد: در ائتلاف اصولگرایان هیچ وقت شورای رهبری مطرح نبوده و این ائتلاف به دنبال اداره کردن جریان اصولگرایی به این شکل نیست و در گذشته نیز از نظرات آقایان مصباح، یزدی و موحدی کرمانی استفاده کرده‌اند. آقای ناطق نیز در کنار این جریان مساعدت و کمک خواهد کرد. ما عبور از هیچ اصولگرایی را به رغم اختلافات صحیح نمی‌دانیم و برای وحدت تلاش می‌کنیم و در این مسیر بی‌توفیق نبوده‌ایم.


سخنگوی ائتلاف اصولگرایان درباره حضور نمایندگان شخصیت‌های بارز اصولگرایی در شورای ائتلاف گفت: ما از همه شخصیت‌های داخل اصولگرایی برای حضور در ائتلاف دعوت کرده‌ایم و آقایان قالیباف و لاریجانی با توجه به جایگاه و مشغله یا به هر دلیلی ترجیح دادند در این جلسات شرکت نکنند و حتی نماینده‌ای نیز معرفی نکنند. اما ایمان داریم که آقای لاریجانی طوری حرکت نمی‌کند که به ائتلاف اصولگرایی لطمه‌ای بخورد و ایشان را اصولگرا می‌دانیم و به رغم برخی اختلافات و جریان‌های مختلف اصولگرایی به دنبال وحدت هستیم.


حدادعادل در پایان درباره برنامه این شورا برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: ائتلاف اصولگرایی منحصراً برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و برنامه‌ای برای مجلس خبرگان ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته